Vandaag neem ik jullie graag mee op mijn reis van zij-instromer in het onderwijs. Een avontuur dat begon met een passie voor toerisme en uitmondde in een nieuwe roeping als mbo-docent.
Als inkoper bij een touroperator hield ik mij bezig met het samenstellen van reisroutes en het ontdekken van nieuwe bestemmingen. Het was een fijne tijd waarin ik de wereld kon verkennen en mijn passie voor reizen kon volgen. Echter, toen ik moeder werd, begon ik me te realiseren dat het constante rondreizen minder praktisch werd met kleine kinderen.
Het idee om les te geven had altijd al in mijn gedachten gespeeld. Ik wilde anderen net zo enthousiast maken over het toerisme als ikzelf was. Waarom niet mijn kennis en ervaring delen met jongeren? Het leek een logische stap.
Zo gezegd, zo gedaan: Daar stond ik dan op het Benthemplein in hartje Rotterdam, voor een klas mbo-studenten, die ik wel eens even zou inspireren met mijn passie voor reizen en toerisme. Ik gaf les in vakken als reisbegeleiding, reiskennis, luchtvaart, hospitality, Nederlands en Spaans. Deze vakken had ik zelf ook gevolgd op het hbo, dus hoe moeilijk kon het zijn?
Mijn hart bonkte toch flink in mijn keel toen ik de klas binnenliep, vol met studenten tussen de 16 en 20 jaar oud. Ik had de afgelopen nachten bedacht wat er allemaal mis kon gaan.
Nou, laten we eens kijken... Misschien zou ik per ongeluk de verkeerde naam roepen of, ook niet geheel ondenkbaar, de naam verkeerd uitspreken. Of wellicht zou ik struikelen over mijn woorden en een knullige of (nog erger) gênante verspreking maken waar de hele klas om zou lachen. En laten we de mogelijkheid van technische problemen niet vergeten - stel je voor dat dat smartboard niet doet wat ik wil en mijn hele lesplan in duigen valt!
Voordat ik zelf voor de klas ging, had ik wat lessen meegekeken bij mijn nieuwe collega’s. En, ook niet onbelangrijk, ik had veel gesprekken met hen gevoerd over het lesgeven. De tips die ze me gaven, bleken later van onschatbare waarde te zijn. Ik zal er een paar hier in het kort met jullie delen, die voor mij erg belangrijk waren:
Wat is zij-instromen dan precies? Hoe verloopt het proces van vakman/ vrouw naar docent in dit vakgebied?
Wanneer je docent in het mbo wilt worden via een leer-werktraject, dan zijn er twee zij-instroomroutes:
(bron: onderwijsloket.com)
Ik dook dus zelf weer de schoolbanken in. Ik volgde lessen in didactiek en pedagogiek om mijn vaardigheden als docent te ontwikkelen. Deze lessen waren heel interessant en hebben me geholpen om mijn rol als docent beter te begrijpen en uit te voeren.
Op de site van de hogeschool Rotterdam wordt het als volgt omschreven: Je leert hoe je jouw vakkennis op het juiste niveau van de student kunt aanbieden en hoe je in je team kunt bijdragen aan onderwijsontwikkeling en goede zorg voor studenten.
Ik zou het niet beter kunnen omschrijven. Iedereen leert wat hij of zij nodig heeft. Je kijkt goed naar jezelf, analyseert en reflecteert. Wat kan ik al, waar ben ik goed in? Welke competenties zijn er nodig?
Zo waren voor mij belangrijke didactische tips:
Wat betreft de interactie met de mbo-studenten, ontdekte ik al snel dat er verschillende benaderingen zijn. Sommige docenten zijn streng en autoritair, terwijl anderen juist een meer ontspannen en empathische benadering hebben. Ikzelf voelde me het meest op mijn gemak in de laatste categorie, en dat werkte ook het beste voor mijn studenten.
Wel is het hierbij essentieel om niet toe te geven aan het gedrag van studenten. Vooral jonge docenten hebben soms de neiging om zich te laten meeslepen door het gedrag van studenten, vaak met als (onbewuste) doel een sterke band op te bouwen. Dit kan variëren van kleine gebaren, zoals meelachen om een foute grap of opmerkingen maken die grensoverschrijdend zijn. Het is van belang om te beseffen dat je een voorbeeldfunctie hebt. Je dreigt het respect op deze manier te verliezen.
Voordat ik mijn PDG-certificaat in handen kreeg, moest ik een examen afleggen. Een vertegenwoordiger van Fontys Hogeschool observeerde mijn les en ook moest ik delen van mijn lessen opnemen en opsturen. Een confronterende, maar hele leerzame manier om mijn docentcompetenties verder te ontwikkelen.
Al met al kan ik zeggen dat mijn zij-instroomervaring een verrijkende reis is geweest, vol uitdagingen en groeimogelijkheden. Het is nooit te laat om je passie te volgen en nieuwe wegen in te slaan. Dus als je ook al een tijdje zit te denken aan een carrièreswitch, waar wacht je dan nog op? Ga ervoor!
Mariska is 20 jaar docent geweest. Ze was docent Spaans, Nederlands en NT2 op het mbo. Ook heeft zij lesgegeven op een ISK in Rotterdam. Mariska is bij Bisbee werkzaam geweest als docentencoach en werkt momenteel als taaltrainer.
Neem dan contact met ons op via marketing@bisbee.nl