De relatie tussen leraar en leerling is essentieel voor het functioneren van een klas in het NT2 of ISK-werkveld. Zo kan een goede relatie met leerlingen ervoor zorgen dat zij positief gedrag ontwikkelen wat voor zowel leraar als leerling voordelig is; een grotere mate van onderling vertrouwen, minder agressie op school, meer pro-sociaal gedrag van leerlingen, meer verantwoordelijkheidsgevoel en betrokkenheid. Leerlingen hebben zelfs een aantoonbaar beter psychologisch welzijn, doordat zij het meer naar hun zin hebben op school én daardoor betere prestaties behalen. Daarnaast is een sterke relatie naast autonomie en competentie, één van de drie basisbehoeften van leerlingen om tot leren te komen. Zo profiteren niet alleen leerlingen van een goede relatie, maar ook jij als docent. Het geeft voldoening om een band op te bouwen met leerlingen die je misschien dagelijks ziet en motiveert om het beste in hen naar boven te willen halen. Ook ben jij als leraar een cruciale factor in de begeleiding van leerlingen, waarin een goede relatie bijdraagt aan hun functioneren binnen en buiten het lokaal. Weten welke stappen essentieel zijn bij het opbouwen van een goede relatie met leerlingen? In deze blog geven we 5 duidelijke tips.
Namen snel en correct leren is essentieel. Aan het begin van het jaar zal de kennismaking de toon voeren voor verdere interacties. Neem dan ook ruim de tijd om vanaf het eerste moment elkaar goed te leren kennen. Zorg dat de kennismaking dieper gaat dan alleen hun namen of hobby’s. Wat speelt er in hun leven? Welke gewoontes kenmerken hun cultuur? Wat zijn hun verwachtingen van jou, van elkaar en van dit schooljaar? Leerlingen voelen zich snel onzichtbaar. Waardeer dus de diversiteit en identiteit van elk individu door snel namen te leren en ze correct uit te spreken.
Zoek kleine manieren om contact te maken. Een kleine investering aan tijd kan al een groot resultaat realiseren. Ondanks dat het kan lijken dat elke minuut nodig is voor leerstof, is een dagelijkse investering van onschatbare waarde voor een betere cultuur in de klas. Bij oprechte interesse in een leerling, toon je die ook buiten de lesuren. Een kort gesprekje in de pauze, groeten in de gang of oogcontact kan het verschil maken.
Geloof het of niet, het corrigeren van gedrag kan een gelegenheid zijn om de relatie met de leerlingen te versterken. Maar al te vaak nemen leraren niet de tijd om uit te leggen waarom er regels zijn en wat de noodzaak is van eerlijke consequenties wanneer regels worden overtreden. Door duidelijke richtlijnen en consequenties vast te stellen, kun je een voorspelbare, stabiele en eerlijke omgeving creëren waarin leerlingen met respect worden behandeld en weten wat er van hen wordt verwacht. Zeker als het gaat om leerlingen die niet uit Nederland komen, is het belangrijk hierover goede uitleg te geven, zodat zij de regels leren kennen en jij hen op de juiste manier kan begeleiden in het leerproces.
Als leerkrachten hebben we vaak het gevoel dat we een professionele afstand moeten bewaren tot onze leerlingen, maar de tijd nemen om een praatje te maken kan helpen om de belemmeringen voor het leren weg te nemen. Maak jezelf als leraar benaderbaar en je zal merken dat leerlingen zich naar je open stellen over wat er speelt in hun leven. De leerlingen stellen zich kwetsbaar op door iets te delen, waardoor je als leraar iets meer weet over wie ze zijn als mens. Als NT2- en ISK-docent ben je voor jouw leerlingen een houvast in een soms onbekende en nieuwe omgeving. Sta open voor een gesprek en weet hoe je hun kunt ondersteunen in het aanpassen aan de veranderingen in hun leven. Zo bouw je niet alleen een band op, maar ook vertrouwen.
Leerlingen zien al snel wie jij bent en wat ze aan jou hebben als leraar. Wees dus niet bang om hen te tonen hoe je in elkaar zit, zodat ook zij weten hoe ze het beste met je om kunnen gaan. Door iets persoonlijks met hen te delen laat je niet alleen zien dat jullie een veilige band opbouwen waarin informatie met vertrouwen wordt gedeeld, maar ook dat je een mens bent. Zo creëer je wederzijds respect, wat weer een positief effect heeft voor de orde tijdens de lesuren.
Voor sommigen begint het met een passie voor taal of lesgeven, voor anderen met een ideaal om mensen te helpen. In elk geval verdienen alle leerlingen voorbeelden in hun leeromgeving die genoeg om hen geven om doelbewust positieve relaties op te bouwen. Als NT2- en ISK-docent is het jouw doel om hen de ruimte te geven om fouten te maken en te leren, zodat zij zich kunnen ontwikkelen in een nieuwe omgeving. Als wij verwachten dat onze leerlingen met ons mee leren, moeten zij weten dat wij om hen geven.
Zo kunnen wij een gemeenschap opbouwen waarin leerlingen groeien binnen en buiten het klaslokaal. Hun ontwikkeling gaat ook buiten de school door, wat hen de kans geeft om niet alleen leerstof tot zich te nemen, maar ook zachte vaardigheden zoals communicatie en teamwerk die hen in staat zullen stellen om als (jonge) volwassenen succesvol te functioneren in de echte wereld.
Heb je interesse in werken als NT2-docent? Bekijk dan ons leerwerktraject of solliciteer direct op een functie. Je kan ook hieronder direct je contactgegevens achterlaten en dan nemen wij contact met je op!