We gingen in gesprek met Gitanja, die via Bisbee Flexonderwijs jarenlang als NT2-docent werkte op een ISK. Recentelijk is ze met pensioen gegaan, maar haar ervaringen, verhalen en inzichten tonen aan hoeveel impact dit werk kan hebben; voor de leerling en voor de docent zelf.
“Ik wilde meer contact met mensen, collega’s om mij heen. En ik wilde nog iets betekenen,” vertelt Gitanja. Na haar scheiding besloot ze het roer om te gooien. Ze had 30 jaar lang als zelfstandig ondernemer haar eigen beroepskeuzebureau gerund. Daarna volgde de opleiding tot docent Nederlands, die ze in vier jaar afrondde. In die periode werkte ze in het voortgezet onderwijs, maar daar voelde ze zich niet op haar plek. “Toen ik via een vriendin kennismaakte met het NT2-onderwijs en een dagje mocht meekijken, wist ik het meteen: dit wil ik. Kleinere groepen, eigen inbreng, duidelijke doelen en veel vrijheid.”
Al snel kwam ze via Bisbee in dienst. Haar klassen bestonden uit groepen jongeren met uiteenlopende leeftijden en achtergronden. “Wat mij aansprak? De vrijheid. Omdat ik zelfstandig ben geweest, vond ik het fijn om mijn eigen werkwijze te kunnen bepalen. Die ruimte kreeg ik.”
Wat Gitanja bijzonder vond aan het werken binnen de ISK, was de intensieve band die je met leerlingen kunt opbouwen. “Ze hebben veel meegemaakt, dragen vaak een rugzak. Maar als je ze serieus neemt, krijg je zoveel terug. Respect, behulpzaamheid en warmte. Als je als docent naast ze gaat staan, niet erboven, kun je echt iets opbouwen.”
Als mentor speelde ze daarin een centrale rol. “Ik wilde altijd weten wat een leerling bezighoudt, waar diegene vandaan komt en wat zijn of haar hobby’s zijn. De eerste week voerde ik individuele gesprekken. Dat gaf vertrouwen, en vertrouwen zorgt voor verbinding in de klas. Ik vond het belangrijk dat leerlingen zich veilig voelden, bij mij en bij elkaar.”
Gitanja zorgde in haar lessen voor veel afwisseling en praktische toepasbaarheid. “Naast Nederlands gaf ik ook vakken als biologie en EHBO. Zo kregen leerlingen op verschillende manieren de kans om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen.”
Daarnaast bracht ze veel beweging en plezier de klas in. “Ik liet leerlingen spelletjes doen die ik zelf had bedacht, of organiseerde een potje volleybal. Beweging, samenwerking en plezier horen erbij. Ik vond het belangrijk dat ze zich niet alleen cognitief, maar ook sociaal en emotioneel ontwikkelden.”
Een bijzonder moment staat haar nog helder voor de geest: “Twee zusjes die ooit in mijn klas zaten, hebben drie jaar later het leven van hun vader gered door de EHBO-technieken toe te passen die we samen hadden geoefend. Dat zijn de verhalen die je bijblijven.”
Het werken met nieuwkomersleerlingen heeft Gitanja ook persoonlijk gevormd. “Ik ben als mens gegroeid. Als je ziet wat ze hebben meegemaakt en hoeveel vertrouwen ze je geven, dan besef je hoe waardevol dat is.” Ze benadrukt hoe belangrijk het is om jongeren te ondersteunen in hun ontwikkeling. “Ik heb altijd geprobeerd om leerlingen mentaal te laten groeien. Vertrouwen geven, eigenwaarde versterken. Je mag er zijn: dat is de boodschap die ik meegaf. En als je dan ziet dat ze zelfstandig de deur uitgaan, naar het mbo of een andere school, dan voel je trots.”
Sommige leerlingen komen jaren later nog even langs bij Gitanja. “Met een bloemetje, of gewoon om gedag te zeggen. Dat zegt genoeg vind ik.”
Volgens Gitanja is het werken met nieuwkomersleerlingen niet alleen betekenisvol voor de leerling, maar zeker ook voor de docent. “Dit is geweldig werk. Een leukere baan kan je niet hebben. Je maakt kinderen gelukkig, helpt ze op weg in een nieuwe samenleving, en je ziet ze groeien.”
In de 10 jaar dat ze voor de klas stond, zag Gitanja het onderwijs veranderen – de samenstelling van de klassen, de achtergrond van de leerlingen, en ook de manier van lesgeven. Haar advies aan toekomstige ISK-docenten? “Wees jezelf, blijf betrokken en breng plezier in wat je doet. Er is altijd wel een leerling die je verrast of raakt. Dat maakt dit werk zo waardevol.”
Bij Bisbee Flexonderwijs helpen we onderwijsprofessionals zoals Gitanja om hun ervaring, kennis en passie in te zetten voor nieuwkomersleerlingen. Wij ondersteunen jou in je ontwikkeling, bieden begeleiding op maat en zorgen voor een prettige samenwerking met scholen door heel Nederland.
Benieuwd of het iets voor jou is? Neem gerust contact met ons op.