Review: "Een fijne stap om me didactisch te ontwikkelen"

Docent zijn een is een pad van constante groei, leren, en aanpassing. Maar hoe is het nu écht om les te geven voor Bisbee? En waarom hebben ze die keuze gemaakt? Tijd voor een inkijkje in de wereld van een Bisbee docent. Of je nu een doorgewinterde docent bent en je aan het oriënteren bent naar een nieuwe uitdaging of gewoon nieuwsgierig bent naar de verhalen achter de Bisbee docenten. Lees mee en ontdek de ervaringen van anderen. In dit blog een interview met Pamela Ramos Silva, een toegewijde NT2-docent met een passie voor volwasseneneducatie.

Wie ben je en wat doe je nu en waarom ben je actief in het NT2-onderwijs?

Mijn naam is Pamela Ramos Silva en ik ben 30 jaar oud. In 2018 heb ik de NT2-opleiding gevolgd. Ik werk nu via Bisbee bij het NCB Breda voor volwasseneneducatie, waar ik lesgeef aan verschillende groepen, van alfabetisering tot staatsexamen. Dus heel divers. Vorig jaar heb ik ook in het regulier voortgezet onderwijs gewerkt, wat ik ook erg leuk vond, maar daar is de werkdruk heel anders. Dus toen ben ik weer teruggekeerd naar het volwassenenonderwijs voor wat meer rust, en dat was een hele goede beslissing. Ik heb het hier goed naar mijn zin!

Hoe heb je de NT2-opleiding van Bisbee gevonden en waarom heb je besloten om deel te nemen?

Ik ben docent Nederlands tweedegraads. Ik heb dus mijn lesbevoegdheid en vond het heel leuk, maar ook wel spannend om meteen voor de klas te staan op een middelbare school zonder veel ervaring. Dus ik dacht, ik zoek een bruggetje daartussen. Toen kwam mijn vriendin met volwasseneneducatie. En dacht ik: ‘Oh, dat is een goed idee’, dus ik ben gaan googelen en zo kwam ik uit bij Bisbee. Omdat jullie opleidingen aanbieden en dat ook nog eens in samenwerking met een universiteit doen. Dat scheelde een heleboel moeite qua inschrijven en alles zelf uitzoeken. Dus zodoende ben ik bij Bisbee terechtgekomen.

Het onderwijs vind ik ontzettend leuk, maar tegen het middelbaar onderwijs zag ik een beetje tegenop. Vooral qua inhoud en doelgroep. Dus het volwassenenonderwijs leek me een fijne stap om me didactisch te kunnen ontwikkelen om me later te kunnen concentreren op het pedagogische aspect. Het gaf mij een gevoel van veiligheid. Dus dat was prettig.

Wat is je het meest bijgebleven van de opleiding en hoe pas je wat je geleerd hebt toe in de praktijk?

Ik kreeg praktische handvatten voor het lesgeven aan deze doelgroep, dus voor volwassenen en anderstaligen. Dat vond ik heel fijn en mijn stageplekken waren ook goed, waardoor ik me kon focussen op het overbrengen van de inhoud. Didactisch gezien heb ik niet veel nieuwe dingen geleerd, omdat ik al een bevoegdheid had. Maar meer leren over de doelgroep was wel waardevol.

Hoe verliep de stageperiode en de ondersteuning van Bisbee?

De ondersteuning en begeleiding waren goed. De opleiding vond plaats op het kantoor in Den Bosch en de betrokken collega van kantoor liet regelmatig zijn gezicht zien en was ook per e-mail goed benaderbaar. De docenten van de Radboud Universiteit waren ook betrokken. Over het algemeen verliep de opleiding naar wens en ik hoefde niet veel contact op te nemen met Bisbee. Dus dat was prima.

Hoe verliep de stageperiode zelf?

Voor mijn eerste stageplek heeft Bisbee een plek voor me gevonden die ik met de fiets kon bereiken, wat ideaal was. Ik heb daar stagegelopen van maart tot de zomer. Na de zomer had ik een andere stageplek nodig. Dat duurde wat langer omdat scholen en opleidingsinstituten gesloten waren vanwege de vakantie. Uiteindelijk hebben ze toch een plek voor me gevonden. En nog twee maanden later kreeg ik een betaalde werkplek, dus kon ik daar mijn stage afronden en meteen aan het werk gaan.

Wat was het mooiste moment uit de opleiding?

Een mooi moment was toen we een les kregen in het Sloveens. Niemand sprak dat, dus het gaf ons de ervaring van hoe het voelt voor iemand van buiten Nederland om in een les te stappen en alleen maar Nederlands te horen. Dat was een eyeopener voor mij.

Het is moeilijk voor te stellen hoe het is als je de taal totaal niet spreekt en het maakt je bewust van hoe je woorden leert en hoe je de docent probeert te begrijpen. Dus dat was een mooi moment.

Hoe was de studiebelasting tijdens de opleiding?

Voor mij was het goed te doen. Ik werkte nog naast mijn stage, maar het lukte me prima. Ik hoorde van andere cursisten dat het wel pittig was, vooral met alle verslagen die ze moesten schrijven en inleveren. Dus het kan intensief zijn.

Zou je de opleiding aanbevelen aan anderen?

Ja, zeker. Het is een erkende opleiding met professionele docenten vanuit de Radboud Universiteit. Als je al uit het onderwijs komt, heb je een streepje voor en is het makkelijker. Maar zelfs voor mensen uit andere branches is het goed te doen, als ze bereid zijn wat extra inzet te tonen. Het biedt veel voordelen en er is genoeg werk in dit werkveld. Dus ja, ik zou het zeker aanbevelen.

Wat zou je zeggen tegen mensen die twijfelen over deelname aan de opleiding?

Het hangt af van waarom ze twijfelen, maar als het gaat om baankansen, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken. De opleiding kan pittig zijn, maar met een goede planning, het vinden van een leuke stageplek en open communicatie is het zeker te doen. Het is de moeite waard en het biedt veel voordelen.

Ik heb de opleiding als prettig ervaren en heb er zeker geen spijt van!

Wil jij ook aan de slag binnen het NT2-onderwijs?

We zijn op zoek naar gepassioneerde docenten die de ambitie hebben om te groeien in het vak van NT2-docent. Het leer- en werktraject bestaat uit een combinatie van theorie en praktijk. Zo wordt jij klaar gestoomd om zelfstandig voor de klas te staan binnen de volwasseneducatie en de Internationale Schakelklas (ISK). Geef een nieuwe impuls aan jouw loopbaan. 

Lees meer over het Leer- en werktraject NT2 ››​