Het pad van een docent is er een van voortdurende groei, leren en aanpassen. Maar wat betekent het om voor Bisbee les te geven? En waarom hebben docenten voor deze route gekozen? Tijd voor een inkijkje in de wereld van een Bisbee docent. Of je nu een doorgewinterde docent bent en je aan het oriënteren ben naar een nieuwe uitdaging of gewoon nieuwsgierig bent naar de verhalen achter de Bisbee docenten. Lees mee en ontdek de ervaringen van anderen. In deze blogpost: een gesprek met Gitanja van Amelsvoort, ISK docent.
Ik ben Gitanja van Amelsvoort, 65 jaar en heb diverse opleidingen gevolgd: AMA-beroepskeuzewerk, Lerarenopleiding Nederlands en NT2-opleiding bij Radboud University. Sinds 7 jaar geef ik Nederlandse les bij de ISK Den Bosch (Bossche Vakschool) via Bisbee Flexonderwijs.
Omdat lesgeven aan anderstaligen veel meer energie oplevert dan het kost en deze leerlingen aan het begin van hun Nederlandse carrière staan, waardoor je hen heel veel kan leren. Bovendien zijn anderstaligen gemiddeld genomen veel enthousiaster en gemotiveerder bij het volgen van Nederlandse lessen dan leerlingen in het reguliere onderwijs.
Om meer bagage te hebben bij het lesgeven aan anderstaligen, waardoor leerlingen de lessen beter kunnen opnemen en verwerken.
De verschillende stappen die je leert zetten bij het opzetten van een les, waardoor informatie beter binnenkomt en beter beklijft.
De fysieke lessen waren in het Bisbee gebouw, waardoor de afstand tot de medewerkers van Bisbee en de volgers van de NT2-opleiding werd verkleind en er geregeld contact was.
Stageperiode was gelijk aan mijn lesuren voor Bisbee. Tijdens de lessen kon ik het geleerde steeds in de praktijk brengen.
Bij het geven van een les volgens een bepaalde methode, zie ik vrijwel direct of een opzet is gemaakt volgens het ABCD-principe en dus voor de meeste leerlingen makkelijk te volgen is. Als ik zelf lessen maak, neem ik de lesopzet die ik heb geleerd mee.
Bevestigd krijgen dat een opgezette les goed uitgewerkt was.
Goed te doen, kwestie van bijhouden.
Omdat het je meer bagage geeft bij het uitvoeren van lessen en je daardoor zekerder voor de klas kan komen te staan. Leerlingen zullen volgens deze methode lessen eerder en beter begrijpen en mogelijk ook blijft de stof ook beter bij. Daarnaast ontwikkel je je weer op een ander vlak. Ook kan je lessen uit bepaalde methodes aanpassen op de manier waarop je dat geleerd hebt en de lesstof dus beter binnenkomt en beter beklijft.
Als je geen behoefte hebt om lessen op een betere manier over te dragen aan je leerlingen.
Niet twijfelen, maar doen!
We zijn op zoek naar gepassioneerde docenten die de ambitie hebben om te groeien in het vak van NT2-docent. Het leer- en werktraject bestaat uit een combinatie van theorie en praktijk. Zo wordt jij klaar gestoomd om zelfstandig voor de klas te staan binnen de volwasseneducatie en de Internationale Schakelklas (ISK). Geef een nieuwe impuls aan jouw loopbaan.