Van basisonderwijs naar NT2: hoe Marieke haar plek heeft gevonden

Na jarenlange ervaring in het basisonderwijs koos Marieke van Dal bewust voor een nieuwe richting: het NT2-onderwijs. Wat trok haar aan in dit vakgebied? Hoe kijkt ze terug op haar certificeringstraject, en wat maakt het werken met anderstalige volwassenen zo waardevol? We gaan in gesprek met Marieke over haar loopbaan, haar werk via Bisbee en de betekenis die zij vindt in haar rol als NT2-docent binnen de volwasseneneducatie.  

Wie ben je en in welk NT2-onderwijs geef je les?  

''Mijn naam is Marieke van Dal, ik ben 48 jaar en woon in Waalwijk met mijn man, twee kinderen en onze hond. Ik heb jarenlang in het basisonderwijs gewerkt, vooral in de onderbouw, en daarnaast lesgegeven in de minor pedagogiek en gewerkt als stagebegeleider. Sinds een aantal jaar ben ik werkzaam in de volwasseneneducatie als NT2-docent. Na een periode van zoeken, twijfelen en verschillende uitstapjes binnen het onderwijs, merkte ik dat het NT2-werkveld mij echt aansprak. Via Bisbee kwam ik in een certificeringstraject terecht en sindsdien weet ik: dit is wat bij mij past. Dat komt door de doelgroep, de motivatie van de cursisten en het contact met mensen uit verschillende culturen.'' 

Wat zijn je hobby’s naast je werk?  

''Wandelen is voor mij een belangrijke uitlaatklep geworden. Sinds kort hebben we een hond, waardoor ik meer wandelingen maak in de natuur waar ik van geniet. Het bracht me inzichten en uiteindelijk ook een nieuwe richting. Daarnaast padel ik regelmatig en houd ik van muziek, de natuur en lezen.'' 

Welke functie had je voordat je het NT2-onderwijs inging?  

''Mijn loopbaan begon in het basisonderwijs, waar ik ruim twintig jaar met veel toewijding heb gewerkt, vooral met jonge kinderen. Later combineerde ik dit met een lesdag per week op een hogeschool en freelance stagebegeleiding bij NTI. Uiteindelijk volgde ik nog een master, omdat ik behoefte had aan verdieping en verbreding. De combinatie van studie, werk, een jong gezin en een verhuizing naar een nieuwbouwwoning zorgde ervoor dat ik vastliep. Ik besloot een pauze te nemen en daarna werd het helder: ik moest stoppen in het basisonderwijs. Het gebrek aan energie gaf het definitieve duwtje richting iets nieuws.'' 

Wat heeft je destijds gemotiveerd om de overstap naar het NT2-onderwijs te maken? 

''De overstap naar het NT2-onderwijs kwam niet uit het niets. Ik had al ervaring opgedaan met taalondersteuning aan anderstalige mbo-studenten en was geraakt door hun verhalen en motivatie. Ook het werken met mensen uit andere culturen sprak mij enorm aan. Het verruimde mijn blik op de wereld. Toen ik via Bisbee in aanraking kwam met het NT2-certificeringstraject, voelde ik direct: dit is wat ik wil. Ik wilde me écht verdiepen in de Nederlandse taal en iets betekenen voor mensen die hier opnieuw beginnen. Die stap voelde als een logische volgende fase in mijn loopbaan. Er zat een hele aanloop aan vooraf, maar deze heeft me geholpen om de sprong met vertrouwen te maken. Wat mij nu zoveel plezier geeft in het werk, is het lesgeven aan betrokken en enthousiaste cursisten – over het algemeen dan. Wat je geeft, krijg je terug. Met veel enthousiasme probeer ik mijn lessen vorm te geven en ik merk dat dat wordt gewaardeerd. In tegenstelling tot het basisonderwijs vind ik het prettig om me te kunnen verdiepen in één vakgebied. Als docent krijg je veel vrijheid om je lessen op je eigen manier in te richten, binnen de kaders van het ABCD-model of het VUT-model. Ik vind het leuk om creatieve werkvormen te bedenken en het is telkens weer een uitdaging om alle cursisten zo actief mogelijk te betrekken. Die manier van werken geeft mij echt energie.'' 

Wat is voor jou het mooiste aan werken in het NT2-onderwijs?  

''Voor mij is het mooiste het contact met de cursisten. Het zijn mensen met bagage, met verhalen, die in een kwetsbare positie een nieuw leven in dit land proberen op te bouwen. Dat ik daar een bijdrage aan mag leveren – aan hun toekomst in Nederland – vind ik heel bijzonder. Ik wil dat zij zich welkom voelen en het gevoel krijgen dat dit ook hun land mag zijn. In de klas probeer ik dat actief uit te dragen. Ik gebruik muziek, creëer een veilige sfeer en hoop dat ze niet alleen de taal leren, maar ook zichzelf durven te laten zien.'' 

Wat is het grootste verschil met je vorige baan?  

''Het grote verschil is dat je je kunt richten op waar het echt om draait. Er zijn beduidend minder administratieve taken waardoor ik me meer kan richten op de kerntaak: het ontwikkelen en verzorgen van goed onderwijs en het volgen van de voortgang van cursisten. In het basisonderwijs gaat er vaak veel energie verloren aan randzaken.'' 

Hoe kijk je nu terug op jouw certificeringstraject tot NT2-docent? 

''Ik kijk met een goed gevoel terug op het traject. Voor mij is het echt een soort overwinning geweest. Nadat ik was vastgelopen in het basisonderwijs, wist ik niet of ik überhaupt nog in staat was om les te geven. Dit traject heeft het onderwijsvlammetje weer aangewakkerd, en daar ben ik heel dankbaar voor. Het traject is goed opgebouwd. Elk college staat in het teken van een deelvaardigheid of een specifiek onderwerp. Daarna ga je in tweetallen aan de slag met een PFO, waarbij theorie en praktijk mooi samenkomen. Dat samenwerken dwingt je echt om buiten je eigen lesomgeving te kijken. Je krijgt daardoor nieuwe inzichten, juist door het sparren met medestudenten. Het maken van video’s vond ik waardevol en soms ook frustrerend. De blinde vlekken werden zichtbaar. Mijn grootste valkuil was dat ik als docent te veel aan het woord was – dat ontdekte ik door de opnames. Wat ik lastig vond, was het monteren van de video’s. Ik ben niet handig met montageprogramma’s, maar gelukkig heb ik een handige man die daar beter mee uit de voeten kan. Ook de observaties in andere groepen, binnen of buiten je eigen organisatie, zijn zeer leerzaam. Ze inspireerden mij bijvoorbeeld om meer buitenschoolse opdrachten te geven.'' 

Hoe ervaarde je de samenwerking met Bisbee tijdens je certificeringstraject?  

''De samenwerking met Bisbee heb ik als heel prettig ervaren. Leslocatie, literatuur, communicatie bij vragen of problemen: het was goed geregeld. Bij problemen kon je altijd terecht bij de coördinator. De lijntjes waren kort.'' 

 

Klaar voor een betekenisvolle stap in het NT2-onderwijs? 

Overweeg jij een overstap naar het NT2-onderwijs? Of ben je al actief als NT2- docent en benieuwd naar de mogelijkheden bij Bisbee? Wij denken graag met je mee. Ontdek hoe jij jouw expertise kunt inzetten in de volwasseneneducatie, of hoe je via ons het NT2-certificeringstraject kunt volgen. Meer weten? Neem contact met ons op of bekijk de mogelijkheden via www.bisbee.nl.