Klant in de spotlight: Taalcentrum Lansingerland

Taalcentrum Lansingerland is gevestigd in Berkel en Rodenrijs en heeft sinds afgelopen zomer ook een vestiging in Goes. Directeur Mert Celik is enorm tevreden, want beide locaties lopen goed. Met name in de omgeving van Goes ziet hij een enorme groei in cursisten. Wat is zijn succesfactor en hoe is hij met Bisbee in contact gekomen?

Mert geeft aan dat hij meerdere ondernemingen heeft gehad, maar dat hij voor het Taalcentrum benaderd is met de vraag of hij zich hier aan wilde verbinden. Na een periode van zich goed inlezen heeft hij in 2016 besloten er voor te gaan. In de zomer van 2017 is de locatie Goes toegevoegd.

Berkel & Rodenrijs en Goes liggen niet bepaald dicht bij elkaar in de buurt, hoe is de keuze voor Goes tot stand gekomen? “Ook hier ben ik voor gevraagd. Via via heb ik mensen leren kennen die aangaven dat er veel vraag was in deze regio. Zodoende ben ik met de gemeente en maatschappelijk werkers in contact gekomen. Ik heb getoetst of hetgeen mij verteld is klopte en heb bekeken in hoeverre er echt belangstelling was. Uiteindelijk hebben we besloten om het te gaan doen.” Verschillen zijn er wel. “Goes is een prettige locatie, het is wat rustiger dan Berkel en Rodenrijs. Het is natuurlijk een andere omgeving, wat rustiger in Zeeland denk ik dan in de omgeving van Berkel. Het is al een cultuurverschil op zich.”

Op de vraag hoe hij met Bisbee in contact gekomen is vertelt Mert dat hij ons via internet gevonden heeft. “Ik had snel docenten nodig  en zag dat jullie mij daarbij konden helpen. Zodoende ben ik op jullie website terechtgekomen” en inmiddels is onze collega Ilka zijn vaste aanspreekpunt. “Ik vind het heel goed gaan, betrokken. Elke week even bellen, van hoe of wat, hoe gaat het? Veel contact en strakke lijnen. Dat vind ik persoonlijk wel fijn. En je merkt ook echt dat zij het voor elkaar krijgt.”

Het Taalcentrum behaalt goede resultaten. Hoe dat komt? Na een lach “Dat komt, omdat we zo streng zijn. We controleren op huiswerk, aanwezigheid, inzet en of de cursisten op tijd zijn. Als mensen niet aanwezig kunnen zijn willen we dit vooraf weten. In dit soort dingen zijn we heel secuur. Het begint eigenlijk al bij de intake. Daar vertellen we wat onze regels zijn. Wanneer een cursist hiermee akkoord gaat houden we hem of haar hier ook aan en leggen we alle afspraken vast in een contract. Zo weten zij wat wij van hen verwachten, maar ook wat zij van ons mogen verwachten. Wanneer het dan toch mis gaat volgt er een gesprek met de leerlingbegeleider, lukt dat niet dan krijgen ze een gesprek met mij. Lukt dat ook niet dan lichten wij de gemeente in en beslist de gemeente hoe verder.” In feite zou je kunnen zeggen dat dit als ‘een stok achter de deur dient’? “Ja, want zelf hebben wij geen handhavingsmogelijkheden. Het enige wat wij kunnen doen is er achteraan gaan en proberen het zoveel mogelijk in toom te houden. Dat is iets wat wij heel belangrijk vinden. Wij zijn er elke dag mee bezig zijn om de leerlingen goed gemotiveerd te houden.”

Kijkend naar de ontwikkelingen in de markt merkt hij op dat zijn bedrijf het vooral moet hebben van mond-tot-mond reclame. “Ik heb gemerkt dat wanneer wij goed werken en een positieve indruk achterlaten bij mensen, we ook meer werk krijgen. Het is net hoe jij je stempel er op zet”. Daarnaast zijn we natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel mensen een gemeente toelaat, dat merk je echt wel in het aantal aanmeldingen.”
Voor de toekomst hoopt Mert dat zijn bedrijf verder kan groeien en dat hij dat hij verder kan uitbreiden qua locaties. Verder hoopt hij dat hij zijn behaalde resultaten kan behouden en een consistente kwaliteit aan kan blijven aanbieden. Dat hij, hoe groot het bedrijf ook mag worden, alles bij elkaar kan houden. “Dat het allemaal goed gaat”.