Afgelopen zomer werkte Bisbee docent Simone Groen mee aan de Zomerschool in Rotterdam. De Zomerschool is een project van de stichting Nieuw Thuis Rotterdam die 200 Syrische gezinnen helpt te integreren. Voor de tweede keer organiseerde de stichting een Zomerschool voor de PO en VO-leerlingen van deze gezinnen. In de ochtenden kregen de kinderen les, waarna er in de middag allerlei activiteiten werden georganiseerd.
“Wanneer de kinderen van de Syrische gezinnen in de zomerperiode niet naar school gaan, missen ze een stuk Nederlands”, vertelt Simone. “Dankzij de Zomerschool behouden ze het niveau dat ze tot dusver behaald hebben.”
“Voordat ik bij Bisbee ging werken was ik een leerkracht in het basisonderwijs” vertelt Simone. De laatste jaren gaf ze les in een Taalklas, maar omdat ze zich graag verder wilde ontwikkelen als NT2 docent kwam ze bij Bisbee terecht. Inmiddels werkt ze via Bisbee op een college in Leiden als NT2 docent voor VO-leerlingen.
Op de vraag waarom Simone haar vrije zomer doorbracht op de Zomerschool vertelt ze: “Je krijgt er een hoop voor terug. Je ziet direct wat jouw lessen en je inzet met de leerlingen doen. Het leren van het Nederlands is een start van hun leven hier. Waar de jongeren ook vandaan komen of wat voor achtergrond ze ook hebben, ze staan aan het begin van het opbouwen van een leven in Nederland. Ik vind het mooi en inspirerend om daar deel van uit te kunnen maken.”
“Ik zou eigenlijk na de zomervakantie pas starten met werken, maar via een onderwijsmanager bij Bisbee hoorde ik van de Zomerschool”, vervolgt Simone. “De Zomerschool klonk als een erg leuk project en gezien de afloop van mijn vorige contract, wilde ik graag direct verder met een opdracht. Op deze manier leerde ik de doelgroep ook al beter kennen.”
Hoe ziet het programma van een Zomerschool er uit? “In de ochtenden werd voornamelijk Nederlandse les gegeven, afgestemd op het taalniveau van de leerlingen”, legt Simone uit. “In het middagprogramma hebben we een voetbalkliniek gehad, dansworkshops, touwtjespringen, yoga. Drie weken lang hadden we iedere middag een andere activiteit,” vervolgt ze. “De kinderen reageerden ook heel enthousiast. Aan het eind van de Zomerschool vonden ze het echt jammer dat het afgelopen was. Sommige kinderen kenden elkaar al, maar er ontstonden ook veel nieuwe vriendschappen. De sfeer was heel goed en positief.”
Voor Simone was het inspirerend om met deze doelgroep te werken en zo invulling te geven aan je vakantie: “Je bent er maar een paar weken waarna je weer afscheid van de kinderen neemt. Maar je bent wel heel intensief met ze bezig, en er ontstaat een hechte groep”, vertelt Simone lachend. “Ik denk dat het voor alle docenten voldoening gaf om de kinderen op deze manier te helpen.”